Taroltak az idősebb nők az Oscar-gálán – Ann Roth 89 évesen a legidősebb díjazott
Hollywood nem igazán kedves a 40 évesnél idősebb nőkkel, nemrégiben az 53 éves Carrie-Anne Moss, a Matrix Trinity-je nyilatkozta, hogy 40. születésnapja után már nagymama szereppel találtàk meg.
Pár nappal az Oscar után azért kimondhatjuk, hogy ha a ruháktól nem is voltunk elájulva, taroltak az idősebb nők.
Tudtátok például, hogy Ann Roth, aki a legjobb jelmeztervezésért kapott Oscar-díjat, Ma Rainey: A blues nagyasszonya című filmért 89 éves?
Vagy hogy a 63 éves Frances McDormand lassan utoléri Katharine Hepburnt, ha 4 Oscarja lesz?
Most leírhatnám, hogy igazi anti-díva, meg hogy megint nem volt rajta smink és meg sem fésülte az ősz haját, és hogy ezt mégis hogy képzeli egy ilyen presztizsű eseményen, de ő már egy más kategória, nem akar senkinek megfelelni, a világ egyik legjobb színésznője. Lehet ezt úgy is elérni, hogy nem akarunk úgy kinézni, hogy nem öregszünk.
Meg egy kis morfondírozás, hogy miért nincs több 40+ női sztori a filmekben!
Hollywood nem igazán kedves a 40 évesnél idősebb nőkkel, nemrégiben az 53 éves Carrie-Anne Moss, a Matrix Trinity-je nyilatkozta, hogy 40. születésnapja után már nagymama szereppel találtak meg.
Pár nappal az Oscar után azért kimondhatjuk, hogy ha a ruháktól nem is voltunk elájulva, taroltak az idősebb nők.
A 63 éves Frances McDormand nyerte el a legjobb női főszereplőnek járó díjat A nomádok földje című filmben nyújtott teljesítményéért, ez várható volt, bár azért drukkoltam Carey Mulligannak is, mert bevallom, a (sokkoló) Ígéretes fiatal nő jobban tetszett, mint A nomádok földje bár nem kellene őket összehasonlítgatnom.
McDormand így már 3 filmért kapta meg a legjobb színésznő kategóriában az Oscar-díjat, a “Three Billboards Outside Ebbing, Missouri” -ért 2017-ben és a “Fargo”-ért 1997-ben.
Most leírhatnám, hogy igazi anti-díva, meg hogy megint nem volt rajta smink és meg sem fésülte az ősz haját, és hogy ezt mégis hogy képzeli egy ilyen presztizsű eseményen, de ő már egy más kategória, nem akar senkinek megfelelni, a világ egyik legjobb színésznője. Lehet ezt úgy is elérni, hogy nem akarunk úgy kinézni, hogy nem öregszünk. A strucc tollas ruha amúgy Valentino, általában azt hord, meg néha Birkenstockot is. Oscar-gálára is.
Aztán a 73 éves dél-koreai Youn Yuh-Jung kapta a legjobb női mellékszereplőnek járó díjat a Minari című filmért, nem véletlen amúgy, hogy Brad Pitt adta át a díjat, ő volt a film producere. ( Ezért is kérdezte meg őt, hol volt, amikor a filmet forgatták.)
Még nem láttam a filmet, de nagyon tetszett, ahogy megszólította beszédében a jelölteket:
“Nem hiszek a versenyben. Hogyan is versenyezhetnék Glenn Close-zal? Láttam őt annyi szerepben … mind az öt jelölttel annyira különböző szerepeket játszottunk, így nem is tudunk versenyezni egymással. Ma este én egy kicsit szerencsésebb voltam, mint a többiek.”
A kategóriájában volt még amúgy a 74 éves Glenn Close és a 47 éves Olivia Colman is.
A legjobb rövid dokumentumfilm, a Colette lett, amely a francia ellenállás egykori tagját, a 92 éves Colette Marin-Catherine-t kíséri el 74 után először Németországba, egy koncentrációs táborba, ahol testvérét megölték a nácik.
A film fent van az Interneten ITT.
A 89 évesAnn Rotha legjobb jelmeztervezésért kapott Oscar-díjat, Ma Rainey: A blues nagyasszonya című filmért. Roth igazi nagyágyú amúgy, nem ez az első Oscarja, 1997-ben az Angol betegért is megkapta, összesen 5-ször jelölték. Még mindig aktív, igazi példakép!
Ez csak érdekesség, hogy majdnem ő a legidősebb Oscar díjazott, de technikailag James Ivory a legöregebb nyertes a „Call Me By Your Name” forgatókönyvéért, mivel 89 éves, 8 hónapos, 26 napos volt a 2018-as győzelem idején. Roth “mindössze” 89 éves, 5 hónapos, 27 napos volt aznap este, amikor megkapta a díjat.
Glenn Close idén sem kapta meg az Oscart, így ő az az ember a Földön, akit a legtöbbször jelöltek, és nem kapta meg, összesen 8-szor. A Hillbilly Elegyben nyújtott alakításáért jelölték, szerintem ezért nem járt volna, de most már azért tényleg kapnia kellene egyet, én nagyon bíztam benne, hogy A feleség című filmért megkapja 2017-ben.
Mindenesetre egy twerkeléssel beírta magát azért az Oscar történelembe.
Meg kell még említeni, hogy Chloé Zhao (39) az első nem fehérbőrű nő az Oscar-díjak 93 éves történetében, aki megkapta a rendezői díjat.
Az emberek születésükkor eredendően jók.
Óriási hatással volt rám ez a mondat, és máig hiszek ebben, dacára annak, hogy sokszor az ellenkezője tűnik igaznak. De a világ minden pontján találkozom emberekkel, akikben ott van a jóság. Ez inspirál arra, hogy folytassam a küldetésem” – mondta beszédében A nomádok földje rendezője.
A legjobb rendező díjra nem nagyon szoktak nőt jelölni, az idei év előtt összesen ötször jelöltek nőt a díjra, és egyetlen alkalommal lett nő a legjobb rendező, Kathryn Bigelow 2010-ben a Bombák földjén-ért kapta meg a díjat. A többi jelölt Lina Wermüller, Jane Campion, Sofia Coppola és Greta Gerwig voltak. Ráadásul 2021 volt az első év a díj történetében, amikor egynél több nőt jelöltek a díjra, ő pedig Emerald Fennel (35), aki az Ígeretes fiatal nő című filmet rendezte. (Őt amúgy a Call The Midwife-ből vagy a Killing Eve-ből ismerhetjük, mint színésznőt.)
Érdekes tény, hogy az Akadémia 93 éves működése során a legjobb színésznő kategóriában csak 10-szer nyert 60 év feletti nők, és csak 18 alkalommal nyert 40 és 59 közötti nő.
Nem újdonság, hogy Hollywoodnak problémája van az életkorral, amikor a nőkről van szó. Talán emlékszünk, az akkor 37 éves Maggie Gyllenhaallal közölték, hogy “túl öreg” ahhoz, hogy egy 55 éves férfi színésznek legyen a partnere. Nemrégiben az Oscar-díjas Mank című filmet bírálták, ahol a híres forgatókönyvíró, Mankiewicz feleségét a 33 éves Tuppence Middleton játszotta a 63 éves Gary Oldman mellett, míg a való életben a házaspár tagjai egyidősek voltak. 2020-ban a Geena Davis által alapított Institute of Gender in Media elvégezte az első elemzést arról, hogy az 50 évnél idősebb nőket hogyan ábrázolták a 30 legjobban futó amerikai film 2019-ben. Nem jöttek ki szép eredmények. Az 50 évesnél idősebb női karaktereket négyszer annyiszor mutatták be szenilisnek vagy morcosnak, és kétszer többször nem attraktívnak és elhízottnak, a férfiakhoz képest. Már ha egyáltalán bekerülnek a filmbe, ugyanis egy másik kutatás kihozta, hogy a 40 évnél idősebb nők az összes beszédes vagy megnevezett szerep csupán 25 százalékát kapják.
Nagyon hiányoznak a filmekből a 40 feletti női történetek, amikor egy nő a legkomplexebb és legnehezebb életszakaszát éli meg, mert annyi minden történik vele. Miért nincsenek olyan filmek, amelyek ezek az évekről szólnak? Az életerőről, a rugalmasságról, az ellenállásról, talán a fiatalabb nőknek is segítene másként látni az öregedést.
A válasz egyelőre elég könnyű: Hollywoodban sem túl kifizetődő megöregedni, az öregedés körüli kulturális sztereotípiák annyira negatívak, hogy senki sem akarja láttatni, hogy öregszik.
Comentarios