11+1 tipp a 40 feletti fogyáshoz



Ha te is 40 felett vagy, mint én, akkor már biztosan észrevetted, hogy megtartani a súlyt vagy fogyni, egyre nagyobb kihívást jelent, még akkor is, ha kevesebbet eszünk és többet mozgunk.


Ahogy már korábban is tettem, szívesen osztom meg tapasztalataimat, hogyan étkezem, milyen szabályok szerint próbálom kordában tartani a 45 éves testemet.


40 felett nagyobb csatára kell felkészülnünk, mint korábban, de a háborút most is megnyerhetjük.

Két éve 73 kiló voltam, most 63 vagyok. Nem szégyellem, 2-szer is elestem a csatában és még mindig van 3 kiló, ugyanis a 165 cm-hez a 60 lenne a jó.


És tudom, mondhatnám, hogy így is jó minden, azért nem vagyok annyira dagadt kövér, de eldöntöttem, hogy akkor is megmutatom magamnak, hogy meg tudom csinálni. Több okból kifolyólag is.


Ha most elhagyom magam, később még nehezebb lesz lefogyni.

Még csak most menetelek bele a menopauzába, amit bizonyítottan sokkal könnyebb átélni egészségesen, megfelelő súllyal és kondiban. Ez eltarthat 10 évig is, így nem mindegy, hogyan vág bele az ember.

Harmadszor pedig igen jó érzes belenézni a tükörbe, ha tetszem magamnak, arról nem beszélve, hogy sokkal jobban állnak rajtam a ruháim is.

És természetesen még az is motivál, hogy Vichy Neovadiol Változókor nagyköveteként szeretnék példát mutatni, hogy igenis meg lehet csinálni, akkor is ha változókorban vagyunk. A menopauzára lehetőségként tekintek, hogy egy jó alkalom változtatni vagy új életmódva belevágni.


Négy hónap múlva lesz a 46. születésnapom, addigra szeretném elérni a 60-at. Ha előbb összejön, még jobb.


Fontos megjegyeznem, hogy nem vagyok szakértő.


Kicsit csapongva talán, írtam egy listát, nekem ezek és így váltak be. Szerintem majd még folytatom.

MOTTÓ: A génjeidet nem tudod befolyásolni, a táplálkozásodat igen.


Tudatosság A legfontosabb és legfájdalmasabb tény is egyben, hogy ezt csak nagyon tudatosan lehet csinálni. Meg kell emberelni magunkat rendesen, és odafigyelni. Tipp: Ird le miket eszel és mennyit a nap végén. Már ez is ad egyfajta komolyságot az életmódváltásnak, és látnif fogod, hogy mennyi mindent eszel észrevétlenül.


Nincs univerzális életmód / fogyókúra Minden ember másként reagál ugyanarra az ételre, mert mindannyiunk szervezete más és más. Ezért ki kell kísérletezni, mi működik és mi nem. Tipp: Ne kövess semmilyen diétát szó szerint, magadnak kell kitapasztalni, hogy mi válik be és mi nem. Fontos, hogy szeressük, amit eszünk, így első körben találd meg azokat az egészséges dolgokat, amiket szeretsz!


Ahogy öregszünk, egyre kevesebbet kell ennünk Ahogy öregszünk, fokozatosan veszítjük el az izomtömegünket, évente körülbelül egy százalékkal csökken, ami 20 dkg nőknél. – mondta Donald D. Hensrud, a Mayo Klinikai Orvostudományi Főiskola professzora. – Emiatt csökken az anyagcsere sebessége és ez minél kisebb mértékű, annál kevesebb kalóriát égetünk el, ami: talán eleinte észrevehetetlen, de ahogy az évek telnek, egyre nyilvánvalóbbá válik. Ezért érdemes súlyzós edzést is végezni, mert minél több izmunk van, annál több kalóriát éget a szervezet általánosságban, tehát a fogyásban is segít. Sajnos, nincs bizonyított összefüggés a menopauza és a 40 feletti elhízás között. Viszont ilyenkor fokozott a hasi lokalizációjú elhízás, ami leginkább az öregedésnek köszönhető, és nem csak a nőket, hanem a férfiakat is érinti. Tipp: Számoljuk ki, hogy mennyi kalória szükséges ahhoz, hogy fogyjunk, például ITT. Nekem például azt mondja, hogy napi 1500 kalóriát fogyasszak ahhoz, hogy heti fél kilót fogyjak. Heti fél kilogrammos fogyáshoz nagyjából 3500 kalória deficitet kell kialakítanunk. Ha 25 éves lennék, ugyanezekkel a paraméterekkel 1680 napi kalóriát javasolna. Ezért is nem javasolt, ugyanúgy enni, mint mondjuk 20 éve. Napi 1200 kalóriánál kevesebb energia bevitele, és több mint heti 1 kg fogyás célkitűzése nem javasolt.


A villámdiétának nincs értelme Abban az esetben fogadható el ez, szerintem, ha valamilyen módon lefogytál és elértél egy bizonyos súlyt, amit szeretnél megtartani. A megtartáshoz már sokkal jobb egy életmód kialakítása, mert ki akar egy életen át fogyokúrázni?


Bizonyos dolgokat egy bizonyos kor felett nem eszünk 40 felett sokunknak kell száműzni sok mindent az étrendünből, én például már egy jó nagyon tehén lennék, ha nem ennék tudatosan. Tipp: Írd össze azokat az egészségtelen dolgokat, amiket szoktál enni és tudatosítsd magadban, hogy ezeket mostantól nem lehet enni. Az enyémek: Kinder Bueno, sült krumpli, kóla, csipsz, sör + és még jó sok minden!


Napi öröm A nap legjobb része, hogy engedjünk meg magunknak valamit az előbb említett tiltólistáról! Na persze, nem egy tábla csokira gondolok. Én csokifüggő vagyok, így áttértem a jó minőségű étcsokira és naponta megengedek magamnak pár kockát. Ez a nap fénypontja nyilván. Vagy nyáron egy pohár sört. Valahol olvastam egyszer, hogy legyél szigorú magaddal 80%-ban, és 20%-ban pedig engedj meg magadnak ezt-azt visszafogottan. De legyél még benne a megadott kalóriaértékben. Vagy például, ha csinálok ricotta tortát, akkor abból lesz a napi öröm.


A zöldség legyen a legjobb barátod Bevallom, nekem ez nem ment könnyen, ugyanis sosem voltam nagy salátás, alapból nem voltam nagy zöldségevő. A férjem határozott nyomására kezdtem el életmódot váltani és felfedezni a zöldségeket. Tipp: Olvass utána, melyik miért jó és próbálj ki új recepteket. Sokan befásulnak abba, hogy ugyanúgy készítenek el bizonyos dolgokat. Nekem például nagy felfedezés volt, hogy a karfiol milyen finom csak úgy simán, sütőben megsütve. Most éppen spárgaszezonban vagyok, és megszállottan gyűjtjük a vadspárgát a környéken!

Heti menü Mivel mi hetente 1-2 alkalommal járunk bevásárolni, meg piacra is, így heti menüt készítek, mert így sokkal könnyebb vásárolni. Amúgy ezt eléggé élvezem, mert szeretek utánaolvasni az élelmiszereknek, hiszen nem csak a mennyiség fontos, hanem a a kalória mennyisége és a tápanyagarányok is. Nálunk vagy az ebéd vagy a vacsora mindig saláta.

Tipp: Nálunk mondjuk így néz ki egy heti menü: – lazac borsóval és édesburgonyával, – csirke roston zöldséggel, – teljes kiőrlésű tészta zukkinimártással, – pulykamell és -comb egyben sütve jénaiban zöldséggel, – még egyszer valamilyen hal (orata, bransino) zöldséggel – csirke-zöldség-quinoa/kuszkus mix (ez nagy kedvencünk, mert egyszerű és nagyon változatosan lehet elkészíteni) Szándékosan írtam 6 napra, mert egyszer el szoktunk menni étterembe vagy nem otthon eszünk, van, amikor mondjuk egy pizzára vágyunk és elmegyünk valami egyszerű helyre, és elfelezünk egyet.

Reggel Bármennyire is nem szeretem, mert egy jó kakaó sokkal jobb lenne, egy nagy pohár vízzel kezdem a napot éhgyomorra. Néha belefacsarok egy citromot is, de ez a fogaknak hosszú távon nem tesz jót, így csak mértékkel. A víz beindítja az anyagcsere folyamokat, tisztíja a vesénket, javítja az új vérsejtek termelődését, hidratál és segít a fogyásban.


Étkezésre koncentrálni Amikor csak lehet, mi rendesen asztalnál eszünk ketten, nincs tévé és nincs telefon. Beszélgetünk, szépen, lassan eszünk. Most hogy már lehet kint enni, főleg.


Önuralom Ha a tudatossággal kezdem, akkor az önuralommal zárom. Meg kell szokni, hogy ez van, nem lehet büntetlenül zabálni, folyamatos odafigyelés a vendégségben, étteremben, ha nem akarjuk romba dönteni az előző hetet. Én mindig arra szoktam gondolni, hogy életem első 40 évében tényleg büntetlenül zabáltam, megvolt, jó volt, most fontosabb az egészségem.

+


Csodabogyók Nem léteznek, nem működnek, felejtsük el őket!

DSC_3796.jpg

Iványi Orsolya, Vichy Neovadiol Változókor nagykövet

Ha még többet szeretnél megtudni rólam, ide kattints!

Hírlevél

Köszönöm a feliratkozást!

  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube